Industriālās mūzikas 2010. gada tops

No sākuma bija tikai troksnis. Pamazām no tā izdalījās atsevišķas skaņas. Tad kāds iedomājās, ka skaņu var arī atkārtot, pārveidot, salīmēt kopā un tā radās INDUSTRIAL. Par šo mūziku tad arī šis raksts.

Netradicionāla skaņu līmēšanas māksla pati par sevi ir interesanta lieta. Tai eksistē simtiem dažādu formu. Viens no šiem muzikālās mākslas veidiem ir industriālās mūzikas žanrs, kas pēc plašāko tautas masu izpratnes (kuri joprojām alkatīgi strebj no TV popšovu, eirovīzijas, šlāgeraptauju sasmakušajušiem grāpjiem) ir domāts dīvaiņiem, kuriem smadzenes esot iekārtotas interesantās dažādu kubu, rombu un daudzstūru kombinācijās. Negribētos gan tam īsti piekrist.

Kā izrādās, arī pie mums ir tādas mūzikas fani, normāli pēc skata – kuri veido savas grupas (starp citu, ļoti labas), organizē koncertus, piemēram, tādos iestādījumos kā Depo, Bunkurs, Nabaklab… bija arī tāda Elektra (R.I.P.) Vajag tikai tos apmeklēt. Nezinātājiem jāpiezīmē, ka 10 gadus atpakaļ Rīga varēja droši lepoties kā viena no vadošajām industrial / noise pilsētām pat visā Eiropā…

Lai par to visu informētu - KARAMETĀLS.LV sadarbībā ar ADIAKS piedāvā pārskatu (bez noteiktas secības) par dažiem no spilgtākajiem izdevumiem post-industrial un tam pietuvināto žanru mūzikā 2010. gadā!

Vairāk info vienmēr: www.sturmmandat.com

CLAUSTHOME – Les Ondes Radio (Indiestate, Krievija)
Pirmā lai iet mūsu pašu latviešu eksaktā radio noise, post-industrial dueta, Claustrum blakusprojekta otrā oficiālā relīze, turpinot uz šī paša leibla pārizdoto 2001.gada pērli „Radiophare. Lampe D’ Ambience”. Ilgi lolota un nostādināta, pašā gada izskaņā nākusi klajā, klausītājiem vēl praktiski nepieejama, taču pirmās atsauksmes sola pārliecinošu „Radiophare” turpinājumu.

HAUS ARAFNA – You (Galakthorro, Vācija)
Vācu kulta industrial grupas 4. albums viņu padsmit gadu pastāvēšanas vēsturē. Līdzīgi kā iepriekšējā albumā „Butterfly”, dueta skanējums arvien distancējies no power electronics, kļuvis atmosfēriskāks, mazāk dramatisks, iepludinot ietekmes no blakusprojekta November Novelet minimal synth/ angst pop instrumentālā piegājiena. Turpinot Galathorro tradīcijas, lieliski noformēts, gaumīgs izdevums, muzikāli augstvērtīgs, taču, cik dzirdēts, pievīlis daudzus cienītājus, kas arvien dzīvo 1998.gada albuma „Children of God” iespaidos.

KLANGSTABIL – Vertraut (Ant-Zen, MHz, Vācija)
Vācu dueta Klangstabil „Math & Emotion” albuma turpinātājs, remiksu izdevums ar Klangstabil oriģinālgabalu „Vertraut” un IDM, industrial smagsvaru Somatic Responses, Synapscape, Access to Arasaka, L’Ombre u.c. versijām. Tiem, kas ar Klangstabil daiļradi nav pazīstami, tomēr ieteiktu sākumam uzlūkot 2004.gada lielisko albumu „Taking Nothing Seriously”.

TROUM – Mare Ideophonika (Silken Tofu, Beļģija)
Vācu drone ambient un post-industrial kulta grupas Maeror Tri dalībnieku aktuālais projekts kopš 1997.gada turpina vismaz reizi gadā piedāvāt pa mazākai vai lielākai relīzei, atkal un atkal pierādot savu meistarību ‘dzīvā’ drone izpildījumā - projekts principiāli atsākās no datoriem un sampleriem, par skaņas avotiem izmantojot procesētas ģitāras, tradicionālos un etniskos mūzikas instrumentus un kā arī dažādus citus skaņu avotus. Mūzika mieram vai miegam.

GINORMOUS - The Sound Of Love Impermanent (Ant-Zen, Vācija)
IDM/ambient jaunā skola, kas visnotaļ patīkami izgroza neskaidros ceļos pārņemto Ant-Zen izdevniecību. Lielisks muzikālais pavadījums – dažādu instrumentu izpildītas melodijas, plūstoša ambience, piezemētas basa līnijas un lauzti ritmi. Novērtēs gan Coil cienītāji, gan Clint Mansell elektroniskās neo-klasikas tipa darbu piekritēji, kā arī, iespējams, dažs labs neo-folk, Pasaules un rock mūzikas piekritējs – eklektiska un skaista relīze. Ļoti iesaku.

ABSOLUTE BODY CONTROL – Shattered Illusion (Daft Records, Beļģija)
Beļģu minimal-synth kulta grupas un industriālās skatuves ilgdzīvotāju D.Ivensa (Dive, Sonar, Klinik, Blok 57) un E.Vontergēma (Monolith, Sonar, Klinik, Insekt, Detune-X) pirmais albums pēc atkalapvienošanās un 2 EP relīzēm. Nezinātājiem – minimāls electro ar ‘80o EBM piegaršu un praktiski neapstrādātu vokālu.

SNOG – Last of the Great Romantics (Hymen records, Vācija)
Austrāļu eksperimentās elektro-industriālās mūzikas grandu atgriešanās ar samērā roķīgām un balādiskām kompozīcijām. Snog iesaldē savu ant-consumerism kampaņu, to aizstājot ar piezemētākām eksistenciālām tēmām, ietērpjot to tādā kā kosmiska industriālā roka ancukā.

ANBB – Mimikry (Raster-Noton, Vācija)
Vāciešu - glitch/ intelligent techno estēta Alva Noto un Einsturzende Neubauten vokālista Blixa Bargel (spēlē arī basu Nikam Keivam) sadarbība, kā rezultātā radusies interesanta un klausītājam ‘pieejama’ eksperimentālās mūzikas relīze. Ritmiski trokšņi un spokainas vokāla manipulācijas/ skaņu atmosfēras, kas apmierinās abu sadarbības pušu cienītājus.

DEATH IN JUNE – Peaceful Snow (New European Recordings, Amerika)
Pretrunīgi vērtēta relīze no britu neo-folk kustības aizsācēja. Šis ir arī atgādinājums, par to, ka projekts jau ieiet savā trīsdesmitgadē, un diez vai kādreiz dzirdēsim vēl vienu „But What Ends When Symbols Shatter” vai „Rose Clouds of Holocaust”. Skanējums ierastās akustiskās ģitāras vietā šeit bāzējas uz klavierspēli un Duglasa P. Balsi, limitētajā 2CD variantā piedāvājot arī alternatīvas klavieru izpildījuma versijas klasiskākajiem DIJ gabaliem. Interesants fakts – klavieres šai relīzē spēlē kāds DIJ fans.

KAUNA TRAIPS – Kauna Traips (Sturm, Lavija)
Viena no labākajām pēdējo gadu smagās elektronikas relīzēm vietējā skatuvē, kurā apkopoti nu jau pastāvēt beigušā projekta skaņdarbi, kas ierakstīti laikā no 2006.-2008.gadam. Tradicionāls dark industrial ar psihedēlisku ģitārspēli, ‘lauka ierakstiem’, rūpīgi atlasītiem sampliem un spēcīgu liriku.

amGOD – Dreamcatcher (Alfa Matrix, Beļģija)
Ex-YelworC dalībnieka 3. albums 2 un 3 CD versijās. Lieliska relīze aggro industrial, ’90o EBM un electro cienītājiem.

MINISTRY - Every Day Is Halloween - Greatest Tricks (Cleopatra, Amerika)
Kompilācija Al Jourgensen & Co. (Revolting Cocks, Lard, 1000 Homo DJs) faniem, kurā apkopotas pāris jaunas versijas 1992.gada grāvēja „ΚΕΦΑΛΗΞΘ” aka „Psalm 69” gabaliem „N.W.O.”, „Jesus Built My Hotrod” un „Stigmata” no 1988.gada „Land of Rape and Honey ”, kā arī koveri „Iron Man”, „Sweet Dreams”, „Thunderstruck”, „Purple Haze”u.c.

ESPLENDOR GEOMETRICO – Pulsion (Geometrik Records, Spānija)
Spāņu industrial klasiķu jaunākais albums. Kā ierasts, savdabīgā rhythm noise manierē, nepiedāvājot viennozīmīgus industrial „bum-bum” klubu grāvējus, bet gan pārdomātu un piezemētu ‘klibi’ ritmisku mašīn-mūziku ar tribal piesitienu. Lielā mērā atgādina projekta ’90.gadu vidusposmu ar albumiem „Ballearic Rhythms”, „Veritatis Splendor”.

Komentāri:

  • (dethecrator) @ 24.12.2011 - 03.33

    Baigi labs apkopojums, liels paldies! Vajag vēl kādreiz par industriju uzrakstīt! Tādus Esplendor Geometrico, piemēram, nezināju vispār — tagad zināsim! :)

  • adiaks (nereģistrēts) @ 24.12.2011 - 03.33

    Esplendor Geometrico var visai ērti iepazīt, noklausoties "Anthology 1981-2003" 2CD izdevumu.
    Pēc tā jau var vieglāk sākt spriest, kurš laika periods šķiet piedūrīgāks - 80-87.gada raupjie old school industrial kā "EG1" vai "Comisario de la Luz", tālāk - līdz 94.gadam klasiskie rhythmic noise albumi "Sheikh Aljama", "Arispejal Astisaro", un, visbeizot, virkne tādu kā "Polygophone", "Compuesto De Hierro", kas ir izkopti gan ritmikas, gan atmosfēras ziņā, un, vismaz manuprāt, droši klausāmi arī nezinātājiem.
    Jāatceras, ka šie buki mauc jau no Throbbing Gristle laika, un viņu mūzikai nekad nav bijis "tēvu" - priekšgājēju, kas taisītu ko līdzīgu vai tādu pašu. Atzīstami, ka vēl arvien, kad aiziet jau nez kurais industrial mūzikas vilnis, zinātājam viņus ir teju neiespējami sajaukt ar kādu citu.

  • (dethecrator) @ 24.12.2011 - 03.33

    Vot, vot. Taisni šito izlasi es arī nekaunīgā kārtā nokačāju. Tagad klausos, kas un kā. Un arī pēdējais albums spārda brangi! Izskatās apmēram, Esplendor Geometrico ir tādi kā industriālās pasaules Kreator: ar gadiem spēks it nemaz neiet mazumā…

  • adiaks (nereģistrēts) @ 24.12.2011 - 03.33

    Interesanti, ka Spānijā viņi nemaz nav diez ko zināmi.
    Ja prien vecais materiāls, un gribās vēl ko uzzināt par tā laika Spāņu industriju un skaņu eksperimentiem, var ievērtēt EG džeku darbināto leiblu Discos Esplendor Geometrico vai EGK realizētos artistus. Konkrētos ierakstus laikam vien caur soul seek vai blogspot u.tml. resursiem varētu izsūkt, taču Miguel Ruiz, Rafael Flores un Francisco Lopez ir izdoti ne vien iepriekšminētajiem leibeļiem, bet arī citu valstu, tā kā, tiem vajadzētu būt sasniedzamiem. Pēdējam jo sevišķi, kā nekā, Lopeza kungs ir visai elitārs eksperimentālās un noise mūzikas aprindās