Ir līķi, kurus neaizmirst: PROTEAN — «The Burning Centuries» 

(Raksta Dethecrator) Latvijas metālscēnā šīgada gaidītākie jaunpienācēji PROTEAN vispirms debitēja festivālā «Zobens un Lemess», un tagad klāt ir viņu albums «The Burning Centuries». Tāds melns, dūmains albums: sadedzis, nokvēpis…! 

 Pareiza izvēle ir albumu sākt ar dziesmu «Hannibal»: pirmkārt, tā klausītāju aizved vistālāk pagātnē — uz III gadsimtu pirms mūsu ēras, uz Pūniešu karu laikmetu, kurā Hannibals Barka cīnījās pret Romu, aizstāvot savu dzimto Kartāgu. Dziesma pati par sevi satur trīs pilnīgi atsevišķas kompozīcijas: vispirms ir melni zampainas trīs minūtes, kurās klausāmies par pūniešu māsterplānu iet no Ziemeļāfrikas cauri Gallijai un mūsdienu Šveicei (vai tāpēc dziesmas pirmā daļa atsit tādu TRIPTYKON-veidīgu noskaņu?), lai negaidot uzbruktu romiešiem no Alpiem, no drošās aizmugures. Tālāk «Hannibal» pievēršas introspektīvai apcerei, kas noformēta «downtempo»/D'N'B variantā — kaut kas līdzīgs tam, ko SCORN ietvaros darīja divi NAPALM DEATH līdzdibinātāji. Un tikai beidzamajā daļā dziesma ieskanas ar pilno jaudu — esam pārgājuši Alpiem, esam tikuši skaidrībā pēc mokošām pārdomām, un metamies kaujā, lai uzvarētu Romas leģionus! 

 Otrā dziesma veltīta «Melnajai armijai», kas pēc Ungārijas nedemokrātiskā līdera pavēles cēla militarizētu žogu uz Ungārijas robežas, lai sekmīgi noturētu islāmistu migrantu un teroristu pūļus no džihādēšanas iekšā Eiropā… un darīja to visu mūsu ēras XV gadsimta beigās. Kā «The Black Army», tā «Bringer of Fear» muzikālā ziņā atgādina ROTTING CHRIST iepriekšējo albumu un arī jauno, kurš iznāks 2016. gadā: dzenoši ritmi un ar lepnu pārliecību izkliegti teksti, kas brīžiem pārvēršas monotoni hipnotiskā dziedājumā. Tāda formula nevar nestrādāt! 

 Nosaukums «The Longships Are Burning» liecina, ka arī vikingu tēma PROTEAN nav sveša, un grupai te izdevies izvairīties no vikingu laiku apdziedāšanai tipiskā vikingmetāla, kurš «The Burning Centuries» noskaņā neiederētos. «The Longships Are Burning» un nākamā dziesma «Swordwraith» uzskatāmas un uzklausāmas par pašām vistaisnvirzienākajām kompozīcijām albumā. (Kam PROTEAN mūzika iepatiksies, tiem ievērtēšanai iesakāmi arī pēterburdzieši PSILOCYBE LARVAE.) 


 Izceļojušies Ziemeļāfrikas un Eiropas vēsturē, pēdējos divos albuma gabalos nonākam dzimtbūšanas laika Latvijā. «Vella Reķis» (vienīgā kompozīcija valsts valodā) stāsta par Jaunpils baroniem fon Rekēm, kas bija tālu pazīstami ar savu nežēlību, alkatību un necilvēcību. Dabiski, ka ar laiku tautā radās leģenda — Reķis biedrojoties ar Sātanu, esot pārdevis dvēseli. Pēdējā dziesma «Sorcerer Baron» pamatojas uz latviešu nacionālajām teikām par dzimtbūšanas laikiem, par pretīgajiem baroniem kā tādiem — tātad stāsta par drūmu un bezcerīgu Latvijas vēstures periodu, kuram pielikt punktu pilnībā izdevās ne ar 1905. gada revolūciju, bet tikai ar republikas izveidi 18. novembrī un Satversmes pieņemšanu 1922. gadā. 

 Albums kopumā ir meistarīgi sacerēts un tikpat meistarīgi ierakstīts. Proti, ja vēl šī gadsimta sākumā rūpīgi sarakstītas un pārdomātas dziesmas tikai retai jaunai smagajai grupai Baltijā izdevās ierakstīt iecerētajā kvalitātē, tad pēdējos divus gadus ir uzkritusi pretējā problēma: teju visi albumi skan tik gludeni un pareizi, ka atgādina perfekti nopulēto, zeltā atveidoto Tutanhamona pēcnāves masku virs sakaltušās mūmijas sarkofāgā. Bet metāls vienmēr ir bijis par to, kas ir ZEM visām maskām, un šeit PROTEAN nekļūdās: skanējums ir saprotams un tīrs, bet ne pārāk pedantisks. «The Burning Centuries» satur tādu mūsu laikos reti sastopamu lietu kā dinamiku: skaļas vietas mijas ar klusām, ātras — ar vēl ātrākām un pavisam lēnām, vokāli un visi instrumenti taisa troksni, lai pēc brīža iegrimtu pārdomās. Vai bailēs. Lai pēc tam ķertos pie zobena. 

 PROTEAN galvenais Lielkompozitors ir visu instrumentu pratējs Jānis Krivāns, kurš agrāk spēlējis URSKUMUG, MOONVEIL un vēl šur tur kā sesijnieks vai tūrētājs, bet pēdējos desmit gadus primāri zināms kā mūzikas video, DVD un citu materiālu filmētājs/montieris, kas darbojas pats savā «Rock'N'Films» studijā. PROTEAN īstenošanai vispirms viņš pieaicinājis Edmundu Vizlu no FRAILTY, kurš ir diplomēts reliģiju vēsturnieks no Teoloģijas fakultātes un lektors, tamdēļ albumam piemīt tā pati saturiskā kvalitāte, kas SKYFORGER darbiem: šeit mūziķi zina, par ko viņi dzied un spēlē! Klāt visbeidzot nākuši ESCHATOS/ex-GRONDH abi ģitāristi Edgars Gultnieks un Jānis Bušs, no kuriem pēdējais pielikts šeit pie vokalizēšanas un uzreiz atvēzējies dziedāt teju vai Attilas (MAYHEM/SUNN O)))/ABORYM u.c.) dotību līmenī. 

 Albumu izdevusi Latvijā savulaik Brasas kapos apglabātā, bet tagad viņpus Alpiem no zārka izlīdusī «Beverīna»: lejupielāde pieejama no šonedēļas, CD pērkams iepriekšpārdošanā, jo tiks nodrukāti janvāra vidū (300 eksemplāru tirāža, rīkojieties!); Latvijas klausītājiem CD būs pieejams arī «Randomā» un, protams, PROTEAN koncertos no janvāra beigām. Tagad dienaskārtībā — albuma dzemdināšanas lielkoncerts šopiektdien «Melnajā Piektdienā» kopā ar RATTLER (Igaunija), SANCTIMONY, THUNDERTALES (Lietuva) un DARRVA. 

Vērtējums — ☠ ☠ ☠ ☠ ☠ ☠ ☠ ☠ ☠ (9 galvaskausi)!

Albums:  https://beverina.bandcamp.com/album/protean-the-burning-centuries-cd-2015

Intervija ar PROTEAN:  http://www.tvnet.lv/muzika/intervijas/588466-protean_gadsimti_deg_un_degs

Koncerts:  http://www.melnapiektdiena.lv/events/18122015

Komentāri: