(Raksta Dethecrator) Brasas kapos atvērusies zeme, satrūdējuši zārki veras vaļā, skeleti braši lec ārā un laužas no kapličām laukā: pirmo reizi Latvijas smagās mūzikas vēsturē izdota izlase, kurā visas dziesmas ir tikai valsts valodā!
Jaunā izlase demonstratīvi sākas ar dziesmu latgaliski — GREEN NOVICE sarūpētais latgaltreša piemērs «Kuovis laukā» no visnotaļ augstu vērtējamā albuma «Padebeši». Pēc tam kārta divām nu jau taisaulē faktiski esošām Jelgavas grupām — HUSKVARN («Sērga») un MALDUGUNS («Laikmets» no viņu diemžēl vienīgā albuma «Pēddzinis»). Ar to izlase netieši uzsver, ka Latvijas metāls sākas reģionos, jo tikai ceturtā dziesma ir no Rīgas — KAPAKMENS šobrīd jaunākais singls «Ak Dievs, 666 reizes!». Tas signalizē, ka šogad gaidāms jauns albums, acīmredzot virzot KAPAKMENI uz ražīgākās latviešu metālbrigādes statusu šobrīd, braši dziedot par tēmu — «Ak Dievs, nu cik var dirst!».
Ja pirmās dziesmas ir tipiskas attiecīgajām grupām un to pārstāvētajiem žanriem kopumā, tad LASSIE THE CAT kompozīcija «Celies un atgriezies» (kuru Karametāla apskatnieks iepriekš nebija piefiksējis) iezīmē niansētu, vietām atonālu un ritmiskas daudzveidības pilnu dziesmu rakstīšanas pieeju. Pie kam šai bandai interesantas bija visas dziesmas, turklāt katra bija interesanta kaut kādā savādākā veidā. Ja ir kāda pajukusi grupa, kura tagad pietrūkst mūsu metāla ainavā, tad tā ir LASSIE THE CAT!
DEODIUM izlasei iedevuši savam stilam raksturīgu (melodiski mironīgu) dziesmu «Aizliegtais auglis» no sava otrā ieraksta «Grēks. Važas. Brīve», kam seko SKYFORGER opuss «Tagad vai nekad» — pats par sevi saprotams, no svaigā albuma «Senprūsija». Te nu rodas sekojošs secinājums. Pirms desmit un padsmit gadiem, iznākot «Melnās Piektdienas» izlašu sērijai un kādām nebūt «Beverīnas» kompilāciju kasetēm, bija pierasts, ka SKYFORGER dziesmas ir labāk sarakstītas, labāk ierakstītas, labāk samiksētas un labāk nomāsterētas nekā citu latviešu grupu skaņdarbi, kas bija klausāmi tajās pašās izlasēs. Tagad ir citādāk, un tas priecē: praktiski visas grupas ir sasniegušas tādu pašu kvalitātes līmeni, uz kādu senāk bija spējīgi vien daži.
Vēl viena līķgrupa — GRONDH izlasē likusi gabalu «Bads» (viņu vienīgais albums «Necilvēks»), aiz kuras nāk RETRACE MY LIFE skaņdarbs «Nākotnes drupas». Vai tas varētu signalizēt par jauna ieraksta tapšanu no RETRACE MY LIFE puses? Bet kārtīgu piekto ātrumu diskam, kurš jau izskanējis līdz pusei, piešķir SIA RADIKAL meistargabals «Viens pats»: tas iezīmējas gan ar ārkārtīgi blīvu lirisko kvalitāti, gan ar muzikālo formu, kas nostrādāta līdz izcilībai.
RŪSAS «Ķēdes suns» acumirklī atsauc mūs atpakaļ piebāzta klubiņa vai pagrabiņa atmosfērā, kam seko «Latvijas Metāla» izlases savdabīgākā un neparastākā dziesma: SEBORRHEA stiķis «Tetris». Šī nepilnas divas minūtes garā dziesmele sākas kā graindkōristu ķēmošanās, dažu sekunžu laikā nodemonstrē folklorveidīgu motīvu, pēc tam pāris vārdos apraksta «Tetri» spēlējošu indivīdu. Vēl pusminūti vēlāk rodas pārliecība, ka SEBORRHEA patiesībā runā ne par «Tetra» grūtības līmeņiem, bet par sabiedrības noslāņošanos: «Desmitais līmenis sasniegts. Pirmie pieci līmeņi — nīkuļiem! Otri pieci līmeņi — brašuļiem. Trešie pieci līmeņi — slimām cūkām!» Un dziesmas beigās pavisam jau konkrēti, personīgu attiecību līmenī: «Mans kulaks — tava seja! Šī ir tava bezizeja! Mana kāja — tava dirsa!» utt.
«Sulu laiks» ir pazīstamākais DARRVA gabals (aiz tam, ka savulaik pirmais tika palaists tautās), tāpēc iekļāvies «Latvijas metālā» kā viens no izlases stūrakmeņiem. Savukārt kompozīcija «S» no TESA jaunā ieraksta «G H O S T» pārkāpj principu, ka šajā kompilācijā visiem skaņdarbiem jābūt latviski — proti, TESA mazgabaliņš nav vispār nekādā valodā, jo šis ir instrumentālais fragments. (Cik nu TESA gadījumā vispār var runāt par tekstiem vai lirikām tajos skaņdarbos, kuros bundzinieks un basists tipa it kā kaut ko bļauj līdzi.) Tūlīt pēc tam ar mūziku ierakstītā veidā debitē CHAOSACT, kas jau aizvadītajā ziemas klubu koncertsezonā paspēja atrādīties ar atmiņā paliekošiem dzīvajiem šoviem. Te mēs no CHAOSACT dzirdam: «Ej dirst!»
Aizdīķijas viena cilvēka projekts SEN SENIE SENČI vispār pelnījis lielāku uzmanību etniskajā dzimtenē, un cerams, ka dziesma «Kurzemes cietoksnis» šajā izlasē to veicinās! Nav valsts noslēpums, ka SKYFORGER jau sen deklarēja — māksliniecisku iemeslu dēļ par leģionāriem nerakstīs. (Pēteris sacīja apmēram tā: «Mēs varētu pieķerties pie šīs tēmas, nenoliedzami, un mūs pašus tas arī interesētu, taču mēs labi saprotam, ka tad cilvēki teiks — phe, šitie tak neko jaunu no sevis nespēj izspiest: mēģina vēlreiz nokopēt paši savus «Latviešu strēlniekus», tikai vienu karu vēlāk!») Tamdēļ vēsturiskās atmiņas pārstrādāšanai kopumā ļoti nepieciešamjam uzdevumam ķeras klāt SEN SENIE SENČI, un rezultāts ir intriģējošs — šajā latvjmetālizlasē dzirdamais gabals visnotaļ vedina ķert pēc pilnā albuma. «Soļos — marš: Rīgā karš!!!»
Dīvainā kārtā jāatzīst, ka mūsu drūmo Crust-nešu WAGARA programmatiskais «Sidrabenes lāsts» izlasē ir viens no pašiem melodiskākajiem elementiem, un arī APĒDĀJA gabals «Melnais» no topošā otrā albuma ir melodiskuma iemiesojums. Plus vēl jāapskauž APĒDĀJA prasme lirikā teju katru otro vārdu ierakstīt tādu, kas sākas ar «ne–», «nav–», «nekas» utt., un vienalga beigās izdabūt ārā saturīgu dzeju!
RELICSEED sola nākamo albumu ierakstīt tikai dzimtajā valodā (pretstatā iepriekšējam «Slaughterhouse»), un dziesma «Ideoloģija» ir lielisks pieteikums jaunajam ierakstam, kas liek to gaidīt ar nepacietību. Par «Ideoloģiju» var teikt to pašu, ko par SIA RADIKAL — blīva, vienlaikus sociāli aktuāla un poētiski ietonēta lirika kombinācijā ar perfektu «thrash». Bauda smadzenēm un iekšām vienlaicīgi!
No šī brīža «Latvijas metāla» kompilācija apzināti kļūst mierīgāka un melodiskāka, nākot tuvāk izskaņai. Izlases sastādītājs Dambis no INOKENTIJA MĀRPLA apcirkņiem šeit ielicis sociālistiski agresīvi ietonēto «Jums vienalga, kuru šaut», un tad seko gadus divdesmit veca dziesma «Cauri tumsai» SANCTIMONY kaverversijā. Tās faktiskā autore, ja var ticēt datubāzēm, ir Lolita Roskoša–Cimdiņa (DEPORTS UZ DEBESĪM), bet konkrētā dziesma tapusi viņas soloprojekta LOTA ietvaros un ir bijusi iekļauta kādā no Dambja veidotajām «Odekolona» izlasēm pirms 20 gadiem. Tagad «Cauri tumsai» 2015. gada izlasē veido simbolisku tiltu ar deviņdesmitajiem! Un atliek nožēlot, ka mūsdienās neviens tik emocionāli intensīvas mīlas dziesmas neraksta…
Ak jā, un izlasi noslēdz Raita Sameša jeb MŪŽAMEŽA instrumentālais vijoles sologabals «Dejas uz krustiem». Kopš iznākšanas no gāršām un vēŗiem Zantē (kas notika pirms gadiem pieciem) šis beidzot ir MŪŽAMEŽA pirmais īstā studijā, nevis caur telefonu ierakstītais skaņdarbs, un tas noticis speciāli «Latvijas metāla» izlasei par godu.
Izlasi vēlams iegādāt steidzami, jo tirāža (saskaņā ar Dambja teikto) ir tikai 750 eksemplāri, no kuriem gandrīz trešo daļu uzreiz savākušas pašas grupas — ņemot vērā to skaitu (22) izlasē.
SKYFORGER, GREEN NOVICE, DARRVA, WAGARS un daudzi citi spēlēs, protams, festivālā «Zobens un Lemess»: www.zobensunlemess.lv
SIA RADIKAL — Viens pats:
https://www.youtube.com/watch?v=tfnA8sIL-ys
Komentāri: