Līķis arī ārzemēs ir līķis: #100ieraksti100gadei — III daļa

(Raksta Dethecrator) Sakarā ar Latvijas Republikā nosvinēto simtgadi Karametāls izmanto iespēju, lai atskatītos uz 100 līdz šim neapskatītiem ierakstiem Latvijas metālscēnā, kas radīti valsts pirmajā simtgadē.  Un šoreiz paņemsim priekšā vairākus ārzemēs izdotus Latvijas metālgrupu albumus vai ar mums kādā citā ziņā saistītus ierakstus, tāpat kā pirmajās divās apskata sērijās apskatījām pa pieciem albumiem, kas bija iznākuši vispār laikā pirms Karametāla rašanās. 

11. NEGLECTED FIELDS 1997. gada vasarā Somijā iespēlētais ieraksts «Synthinity» bija viens no pirmajiem Latvijas smagās mūzikas albumiem, kas atzīmējās ārpus pašu zemītes — un kā nu ne, ja šeit vienlīdz spēcīgās proporcijās sajaukts progresīvais roks, tehniskais un melodiskais miroņu metāls, kā arī Destrukta čerkstoši blekmetālīgais vokāls. 20+ gadus vēlāk šis disks skan tikpat interesanti kā pirmajā reizē, turklāt NEGLECTED FIELDS no DEATH un citiem gan ietekmējās, bet burtiskā veidā Šuldineru nekopēja. Klausoties ieteicams palasīt konceptuāli filosofisko liriku bukletā, kamēr Hermanis Rigmants un abi Sergeji (Kustovs un Karševs) rāda mums, mirstīgajiem, neaizsniedzamus gājienus uz ģitāras un basa, un pie bundzinieka Kārļa Jakuboņa spējām ir pagrūti pierast. Tāpat kā pārsteigums trešajā dziesmā «Eschatological» nāk taustiņnieces Sandras Krūmiņas (alias Rasa) soprāns. «Synthinity» albums ir izdots un pārizdots vairākās versijās, sākot ar oriģinālajiem «Eldethon» CD izdevumiem Anglijā un Japānā 1998. g., turpinot ar licencētu «Kadiķa» kaseti gadu vēlāk un Lielvārdē izlaisto «Father Prod.» disku 2002. g. — Karametālam ir šis te variants, kuram kā pēdējais, desmitais gabals ir PRODIGY hita «Breathe» kaverversija: saglabājot cieņu pret oriģinālo variantu, mūsējie piešķīruši šai dziesmai savu skanējumu. Krievijā iznākušajam licencētajam diskam esot vēl arī IRON MAIDEN kaveris klāt, bet vispār, ja nolemsiet mūslaikos iegādāt kādu no «Synthinity» versijām, tās var izmaksāt jebkur diapazonā no 5 līdz 50 dolāriem. Titulgabals:.

https://www.youtube.com/watch?v=29lqYenfb2Y

12. Ukraiņu grupas FLYING (nejaukt ar Latvijas FLAYING) vokālists ir Viktors Ozoliņš, un šīs grupas pagaidām pēdējais lielākais devums ir 2010. gada albums «Graceful Murder». Lielākoties tas ieturēts melodiskā miroņnieka skaņkārtās, taču ir arī grūvīgas vietas un dažs -kōres elements (tomēr ne pārāk uzkrītoši). Astoņu dziesmu albums dokumentē saturisko pagrimumu mūslaiku kultūrā, kontrastam vienā dziesmā izmantojot Bairona dzeju, un Zaporižžjas mākslinieka Nurgeslaga (SEAEYE, ROTTING CHRIST u.c. albumu vāki) zīmētās ilustrācijas papildina un konkretizē, kas ar to domāts: uz bukleta vāka redzams vīrs ar šaufeli, kurš šķūrē kurtuvē plates, grāmatas, gleznas utt., kamēr tālākajās lapās redzama piemēslota postapokaliptiskā ainava, bet pēdējā bilde rāda televizoru, kurš ar ceļamkrānu tiek nolaists sajūsminātu zombiju pulkam taisni gribošajās rokās. Tādā veidā FLYING savā mākslā apspēlējuši mūsu kopīgās kaimiņvalsts ekspansijas gājienus mūsu prātos, zombējot mūs visādos veidos un ar teļļuka palīdzību veidojot miskasti mums iekšā — nevar noliegt, ka laikā, kad sarakstīts «Graceful Murder» albums, šī lieta kļuva arvien redzamāka. Psiholoģiski saprotami, ka Ukrainā dzīvojošiem māksliniekiem pret šo «alternatīvo realitāti» radās iekšējs protests vēl tolaik, kad oficiāli it kā skaitījās labas kaimiņattiecības starp Krieviju un Ukrainu, taču faktiski hibrīdā zombēšana jau gāja vaļā. Pilns albums noklausāms.

https://www.youtube.com/watch?v=1HgFcsSwcHQ

13. «Thrashin' Over the Baltics» ir pirms gadiem pieciem iznākusi Baltijas valstu pankgrupu izlase, kurā var saklausīt 18 kolektīvu dziesmas piecās dažādās valodās. Latviju pārstāv THE DEFECTIVES — patīkami tradicionāla pankgrupa, kas koncertos vienmēr piegādā labu «ugāru», kā arī melodiskie LOUIS ALLEGRE («Dzīve ir pārāk īsa, lai dzertu sliktu vīnu») un Dambja izlasēs atzīmējušies JOHNNY AND THE BURNOUTS, tepat arīdzan vienmēr ražīgais VELNEZERS, krieviski dziedošie KAIMAN un iepriekš nemanītais nosaukums BEYOND THE BORDERS ar dziesmu «Biomotor», kur dabsteps mijas ar krievu hiphopu. No mūsu kaimiņiem atmiņā paliekošākie mākslinieki ir igauņu krievi HIRNIOS: tie vispirms sacerējuši gabalu ar nosaukumu «Ļūģi raždājuca dōbrimi», un tad dziesmas gaitā izmanto teju visu pieejamo smagās mūzikas instrumentāriju, lai ar visu skanējumu pateiktu taisni pretējo… Smagi, vienkārši, zvērīgi un reizē grūvīgi skan igauņu NMR dziesma «They Do It for All», un to pašu (gan mazāk grūvīgi, vairāk uz «sludge» un posthārdkora pusi) klausām leišu FARŠAS gabalā «Bēdu Turgus», un BROSIDED ceļ mums priekšā vienīgo poppanku stila gabalu «Perfect». Saskaņā ar metāla kompilāciju standartiem, pats cūkainākais anālgrainds FALSE PREGNANCY atstāts uz beigām. Kwīkwī! Jā, šis tiešām ir tas, ko mēs jums iesakām.

https://www.youtube.com/watch?v=RYpEnEeBt8E

14. Pagrīdē savulaik enerģiski dzīvojās SAVING DAYLIGHT REMAINS, kas jauca kopā hārdkoru ar izteiktām melodijām, turklāt ne vien ķērca un vaimanāja, bet arī dziedāja tīrajā — viņu vienīgo Karametālam zināmo ierakstu, kas ir 6 dziesmas plus intro ar klavierēm un runāto vārdu, izdeva Maskavas OSK Records (ar nozīmi Old School Kids, kas cietseržu aprindās acīmredzot nes tikpat lielu principiālo nozīmi kā apzīmējums «trūenīvel» blekmetālistiem). Šajās dažās dziesmās SAVING DAYLIGHT REMAINS pamanās izdziedāties gan latviski un angliski, gan pat franciski gabalā «Le miroir coulant», un uzteicamākie gabali ir «Nogremdētā zemapziņa», «Uz jumta malas» un «Again». Šolaiku klausītājiem ausīs droši vien ķersies ne līdz galam noproducētā skaņa, kas vietām izklausās pēc demo, taču rifu, melodiju, enerģiskuma un baudāmības kombinācija ir virs vidējās statistiskās -kōres. Diemžēl bukletā nav ierakstīti mūziķu vārdi, tālab no vecām intervijām zināms tikai tas, ka bungas iespēlējis Edgars «streitEdža» Felkers (WAGARS, KASTETE u.c.) — ja kādam lasītājam ir zināms kāds no pārējiem mūziķiem, ierakstiet tos komentāros!  Visas dziesmas, ja grib, var atrast jūtūbē.

https://www.youtube.com/watch?v=8Dbq6_GSpVc

15. Un, visbeidzot, ar metālu saistīts nemetāls: KRIEGSTURM ieraksts «Eternity» ir uz Otrā Pasaules Kara notikumiem balstīts neofolka disks, kuru starp DUNKELSTURM un DARK DOMINATION albumu ierakstu sesijām sacerēja Lords Messirs, klātesot Beverīnas leibla Sonnenmenscham. Pirmā no četrām kompozīcijām «This Was…» savulaik bijusi domāta sadalīšanai atmosfēriskos «filleros» starp blekmetāla dziesmām, taču beigās kalpojusi par aizsākumu KRIEGSTURM diskam. Pievienojot vēl kompozīcijas «The Sunwheel», «(Pathway to) Eternity» un «Destiny», sanācis elektroniski eksperimentāls neofolka EP, kurā netrūkst ne dīvainu ritmu un trokšņu, ne melodiskuma, un ir arī Sandras soprāns (pieņemot, ka tā pati Rasa no HERESIARH, NEGLECTED FIELDS un SANCTIMONY albumiem) uz pusēm ar Hitlera ķēmošanos: taču šeit velti meklēt jebkādu politisku propagandu — «Eternity» disks atstāj rezignēti skumju iespaidu un liek just līdzi cilvēkiem, kas bijuši spiesti liet asinis visādu svešu stulbību dēļ. 25 minūšu EP izdots pat divkārt: bez sākotnējā Beverīnas maztirāžas izdevuma (99 eks.) ir vēl arī pārizdevums Krievijā zem Vaalgriind leibla (300 eks.), tomēr no abām versijām Karametāls iesaka pacensties sameklēt tieši oriģinālo, jo pārizdevuma gadījumā var trāpīties draņķīga, laika zoba sabojāta matrica. Noformējumam abos izdevumos izmantotas autentiskas leģionāru fotogrāfijas, kuras uzņēmis Waffen SS šturmfīrers Jānis Tālavs 1943. gadā Volhovas frontē.  Dziesma.  

https://www.youtube.com/watch?v=m-vDd-23yeY

Iepriekšējais apskats: https://karametals.lv/zinas/bralu-kapos-liki-visadi-100ieraksti100gadei-ii-dal-981/

Komentāri: