Paralēlajā pasaulē visi esam līķi: #100ieraksti100gadei — XIII daļa

(Raksta Dethecrator) Sakarā ar Latvijas Republikā nosvinēto simtgadi Karametāls visu pēdējo gadu lēnā garā atskatījies uz 100 līdz šim nepieminētiem ierakstiem Latvijas metālscēnā, kas radīti valsts pirmajā simtgadē.

Tiem, kas ar šo apskatu sēriju iepazīstas pirmoreiz (links uz iepriekšējiem apskatiem raksta beigās): te aplūkojam Latvijas metālscēnā tapušus ierakstus, kas kaut kādu iemeslu dēļ nav tikuši recenzēti Karametālā.lv pie to iznākšanas. Tāpat kā iepriekšējos #100ieraksti100gadei apskatos, neliksim galvaskausus katram albumam atsevišķi, jo šeit ierakstus savstarpēji salīdzināt grūti.

61. Progresīvā roka meistarus HOLY LAMB — sekojot Ulda Rudaka ieteikumam — jūsu padevīgais kalps pirmoreiz skatīja koncertā vēl kaut kad deviņdesmito beigās, un slēdziens bija viennozīmīgs: «The most underrated band of all Latvian underground!» Skatot HOLY LAMB pēc gadiem pieciem, desmit un divdesmit, pa to laiku mainījušās valdības, prezidenti, naudas vienības un novadu robežas, bet nav mainījies fakts, ka HOLY LAMB ir un paliek visnenovērtētākā latviešu grupa no visām. 2016. gada albums «Gyrosophy» (kārtējo reizi tik labs, ka to izdod ārzemju izdevniecība) sākas ar instrumentālu kompozīciju «Porkpower», tik dažviet piedaloties Kuldīgas rajona lopu korim, un tā ir par HOLY LAMB pašizgudrotu «cūkspēku» (pēc analoģijas ar zirgspēkiem, tikai «cūkspēks» te domāts kā mērvienība politikas raksturošanai). Cilvēku vokāls parādās ne visos gabalos, tikai «To the Boy I Used to Be», «Murderous Words», «Trouble Vision» un «Out of Space», bet kopumā «Gyrosophy» — kā jau to no progresīvā roka gaidām — ir satura un formas ziņā neprognozējams disks, kura sacerēšanas nepieciešamība bez grupas dalībniekiem Aigara Červinska, Anša Markausa (MORPHOLATRIA u.c.), Aleksandra Voļperta, Jura Rāta un Toma Circeņa spējusi līdzdalībai ierakstā savest kopā tādus ļaužus kā Leons Sējāns (PĒRKONS), Kristiana Kārkliņa (ESCHATOS), Reinis Sējāns (COSMOS) un flautiste Liene Sējāne, pie kam diska dizainu taisījis Edgars Percevs (ESCHATOS/ex–OCULARIS INFERNUM). Mēģināt «Gyrosophy» noraksturot vārdos ir bezjēdzīgi — galu galā mūzika taču tiek radīta klausīšanai, nevis aprunāšanai! Pat tad, ja disku ievadošajā kompozīcijā rukšķ rukši.
Dziesma noklausāma:

 

https://www.youtube.com/watch?v=oT_uHvwPz0w




62. NORTH BEND pirmais S/T ieraksts uzradās 2013. gada vidū un pagrīdes koncertdzīvē lika ieklausīt šo instrumentālo trio, kas radās dažus gadus iepriekš Asaros, kad trīs vietējie mūziķi Valters, Krišjānis un Andris sāka spēlēt kokteili, sastāvošu no postroka, «stoner rock», «grunge» un psihodēlijas. Jūrrmalnieku kompozīcijas ir pieklusinātas, taču dinamiskas (klusas pasāžas mainās ar skaļām, āras — ar lēnām), un šis trio jau kopš pirmajiem koncertiem neapdullināja klausītājus ar skaļumu, bet gan intriģēja publiku ar neparedzamām ritmu maiņām un progresīvām saspēlēm. «Grupas skanējumu, iespējams, ietekmējuši ziemeļu kūrorta skarbie sezonu kontrasti un tas, ka Asariem piemīt sava (nu jau gadu desmitiem sena) psihodēlijas aura,» pieticīgos vārdos raksta grupas dalībnieki.
Pilns ieraksts: https://northbend.bandcamp.com/album/north-bend

63. Lielās krīzes laikā industriāli elektroniskā dueta FORT SPENCER dalībniekiem dodoties pastrādāt uz ārzemēm, tapa MALHOND — puse no šī dueta atrodas Vācijā, otra puse — Ziemeļkarolīnā. Abiem dalībniekiem tagad darot visu, kas ienāk prātā, programmētājs (kurš savulaik bija zināms ar segvārdu Aasgoroth un piedalījās kā OBSCURUS ORBIS, tā DARK DOMINATION koncertos) sataisa instrumentālo pamatu un tad nosūta Ļudojedam (W.O.M.B.) uz Ameriku iedziedāt vokālās partijas... un šis ir gadījums, kad pagrīdes vokālists ne vien ļoti grib, bet arī prot un spēj dziedāt tieši tā, kā vajag, un tīrais vokāls viņam sanāk pat labāk nekā brutālais! Klausītāju uzmanībai iesakām ievērtēt 2014. gada MALHOND ierakstu «Tragikom»: tas sākas ar visai taisnvirzienīgu bleķa gabalu «Let's Go Home», tomēr tūlīt pat caur retroskaņas inspirēto «Hurtful» nonākot neofolka teritorijā ar «Dolcett Girl», «Bring Brownies to My Funeral» un «Third Stone on the Left», izskaņai atstājot meditatīvi instrumentālu minimālismu «Forest Tombstone». Žēl, ka uz MALHOND koncertiem cerēt diez vai varam...
https://themalhond.bandcamp.com/album/tragikom


64. GENÉ KRUPPA disciņš «Vēl šeit», izlaists 2017. gadā, savos pirmajos gabalos «Svini», «Patvērums» un «Augļu koks» demonstrē radniecību tam hārdkoram (vietām gluži melodiskajam un vienlaikus ideoloģiskajam), kādu iepriekšējās divās desmitgadēs mums priekšā cēla ne tikai Rīgas, bet arī Smiltenes, Cēsu un Valmieras grupas — lai atceramies tādus kolektīvus kā NON SKID, KRIEGOPFER, CITA ATTIEKSME, WMAF, EMANON, SAVING DAYLIGHT REMAINS… Tāpēc kā pozitīvs pārsteigums nāk diska vidusdaļā rodamās kompozīcijas «Ļauts iet» un «//» (tieši tā, divas šķērssvītras nosaukumā), kurās GENÉ KRUPPA bez nekāda brīdinājuma sāk spēlēt SOLARIS cienīgu postmetālu! Niknie hc rifi, ķērkšana un vienlaikus augšupkāpjošās ģitāru melodijas ir atpakaļ pēdējās trijās dziesmās «Ainavas», «Pastkartes» un «Paaudze izgaist», diskā līdz ar to izveidojot tādu trīsdaļīgu klasiskās dramaturģijas struktūru, par kuru jāatzīst — pateicoties diviem vidējiem gabaliem, «Vēl šeit» ir albums ar pārsteigumu.
Pilns ieraksts: https://genekruppa.bandcamp.com/album/v-l-eit


65. No deviņdesmito gadu pagrīdes līdz mūsu dienām ik pa laikam šo to izdod ASTROWIND — Kirils Lomunovs un Maksims Borisovs, kuru albums «Kaidanowsky» šķiet esam (vismaz Karametāla ausīm) aptuveni pusceļā no eksperimentālās elektronikas pagrīdes uz «black ambient». Biezas, melni melanholiskas skaņu ainavas ar lēnu, dziļu melodiskumu, bet bez japāniskas nodarbošanās ar industriāliem trokšņiem vai blietēšanas pa ausīm ar bītiem, ASTROWIND veikumu padara par baudāmu lietu. Turklāt beidzot kāds Rīgā ierakstīts (ieimprovizēts) disks, kam vāku nav taisījis Artūrs Bērziņš — «Kaidanowsky» noformējumu savā unikālajā stilā veidojis Ritums Ivanovs.

Pilns albums dabonams no leibla: https://greytone.bandcamp.com/album/kaidanovsky


Iepriekšējie #100albumi100gadei apskati, ieskaitot NORTH BEND, CITA ATTIEKSME,  SAVING DAYLIGHT REMAINS, HOLY LAMB un daudzus citus diskus:
https://karametals.lv/zinas/kad-liki-izbeg-no-morga-100ieraksti100gadei-xi-dal-1000/

Komentāri: