Pavirzieties, līķi nāk! #100ieraksti100gadei — VII daļa

(Raksta Dethecrator) Sakarā ar Latvijas Republikā nosvinēto simtgadi Karametāls izmanto iespēju, lai atskatītos uz 100 līdz šim neapskatītiem ierakstiem Latvijas metālscēnā, kas radīti valsts pirmajā simtgadē.

Turpinām apskatīt 100 smagās mūzikas ierakstus no Latvijas pirmās simtgades, kas lielākoties iznākuši laikā pirms Karametāla.lv dzimšanas. Tāpat kā iepriekšējos #100ieraksti100gadei apskatos, neliksim galvaskausus, jo šeit ierakstus savstarpēji salīdzināt grūti.

31. Jaunā tūkstošgade Latvijas metālā iesākās, šķiet, perfekti: bez «Latviešu Strēlniekiem» spridzināja un šķaidīja SANCTIMONY šedevrs «Eternal Suffering», izlaists 2000. gadā. Trekni, brutāli miroņmetāla rifi un vokāli, vietām arī žilbinoši ģitārsolo tādā kā MORBID ANGEL stilā — te nu bija ko klausīties un klausīties! «The Castle Mound», «Autumn», titulgabals un «First Cross» — septiņu dziesmu garumā viens meistardarbs aiz otra; albums bija tik izdevies, ka to atskaņoja pat Latvijas Radio 1 programmā (!!!). Tolaik šķita — SANCTIMONY, kas vienmēr bijusi izcila koncertbrigāde, nu tik dosies iekarot arī tālākas skatuves. Diemžēl norāde, kas pieejama «Eternal Suffering» diska pēdējā dziesmā «Satan Fallus» (ierakstīta kopā ar QVARK), piepildījās ne tajā labākajā veidā: piebliežot izcilam brutālajam albumam klāt pilnīgi nevajadzīgu dzērājhevīša gabalu, SANCTIMONY iezīmēja staltu iziešanu no miroņu metāla brangās kapsētas, nomešanos uz ceļiem un aizrāpošanu uz «death'n'roll» smilšukastes pusi. Kopš tā laika šamējai grupai ir divas fanu bāzes: skumji mataiņi no deviņdesmitajiem, kurus SANCTIMONY iepriecina ar brutālā koncerta nospēlēšanu vidēji vienreiz pa desmitgadi, un smaidīgas mataines, kuras ģībst no viņu izpildītā mūslaiku «death'n'roll». Sakiet, ko gribat, par «zaļāku zāli sendienās», bet metāls tiešām tolaik bija brutālāks.


Titulgabals:

https://www.youtube.com/watch?v=gx0ObcY1Uvg



32. VELNEZERA albums «Pēdējā Saule» iznācis 2016. gadā, redzēts tikai promo matricas formā, bet jebkuram noklausāms Bandcampā: blekmetālīga attieksme un tekstuālās tēmas, tomēr cienījams produkcijas līmenis un melodiju bagātība jau no pirmajām dziesmām «Pašaprakts» un «Ugunszīme». Ejot no «Raganu medībām» uz «Ziemā kaltu kapu», VELNEZERS neļauj klausītājiem sagaidīt brīdi, kad albumam piezagsies bleķa parastā sērga — garlaicība, tālab «Meži deg, dūmi kūp I» iedziedāta duetā ar Kristiānu Kārkliņu (ESCHATOS, ex-OCULARIS INFERNUM), un katru otro dziesmu atsvaidzina akustiskās ģitāras pasāžas spāniskā stilā. Klausītāji jau būs ielāgojuši, ka VELNEZERS savas spējas prot izrādīt arī uz skatuves, un tieši šajā nedēļas nogalē viņi kopā ar MÅNEGARM, MELECHESH, CORVUS CORAX un EINHERJER gaidāmi uz lielās «Zobena un Lemess» festivāla skatuves Bauskā!
Fests: http://www.zobensunlemess.lv
Albums: https://velnezers.bandcamp.com/album/p-d-j-saule

33. Iepriekšējā apskata sērijā pieminējām hevīša brigādi CHAINED BRIDE un viņu albumu «Violet» — izrādās, viņiem ir arī disks «Masquerade» ar maziņu intro un pilnmēroga sešām dziesmām. Uz albuma vāka bez dziesmu nosaukumiem nav atrodama tikpat kā nekāda informācija, pat gadaskaitlis nav, tāpēc varam izteikt pieņēmuma līmenī, ka šis ir CHAINED BRIDE pirmais EP, ierakstīts pie Kārļa Šteinmaņa. Jau «Masquerade» dziesmās parādās tās kvalitātes, kas vēlāk būs redzamas «Violet» diskā: apcerīgu noskaņu un melodisku rifu maiņa, apsveicami kvalitatīvi vokāli, pie kam turēšanās pie žanra normām nerada garlaicības sajūtu. Noklausīties iesakāms, kā minimums, divas pēdējās dziesmas: «I'll See You» demonstrē grupas melodisko pusi, kamēr titulgabals — rifošanu.



34. DISLOCATION albumi «Sagul» un «Emancipation» savulaik nopelnījuši galvaskausu grēdas Karametālā, tālab šodien pieminam pirmo DISLOCATION ierakstu: demo matricu ar vienkāršu nosaukumu «XXIX» un 8 dziesmām pusstundas garumā, kur jau parādās Renāta Ragimhanova, Kaspara Putniņa un pārējo meistarība: progresīvais roks, miroņu metāls, orientāla folklora, brutālie un tīrie vokāli samaisīti kopā proporcijās, kas raksturīgas tikai DISLOCATION grupai. Skaidrs, ka šim demo ir nenoproducēta skaņa un visai dažāds izpildījuma līmenis no dziesmas uz dziesmu, bet kopumā DISLOCATION demoieraksts ir interesantāka štelle nekā dažas labas grupas dubultalbums simfoniskā orķestra pavadībā.



35. Ap gadu tūkstošu miju, kad liela nozīme bija dažādām kompilācijām, NEGLECTED FIELDS bija viena no tām mūsu komandām, kas aktīvi izmantoja iespējas iekļauties ārzemēs iznākošās kompilācijās. Starp tādām varam minēt, piemēram, spāņu žurnāla «Black Light» izlasi, kurā NEGLECTED FIELDS dziesma «Spheres Rhapsody» atrodas pa vidu tādām bandām kā EWIGKEIT, HA LELA, LIMBONIC ART, SHUB–NIGGURATH u.c., ir arī DIES IRAE — tie gan ir tie DIES IRAE, kas no Meksikas, nevis Mālpils. Izlase sākas ar vienu no pirmajiem mēģinājumu ievietot videoklipu audiodiskā (un šeit tas ir neviens cits kā THE GREAT KAT video «Torture Chamber»), tomēr pie 1999. gada videofailu līmeņa tāds mēģinājums vēl sanāk tehnoloģiski neveiksmīgs. Noslēdzas izlase ar patīkami negaidītu izvēli — ZPOAN VTENZ gabalu «Gime Nugalet».


Dziesma:

https://www.youtube.com/watch?v=fTt3tPlsP_M


Iepriekšējie #100albumi100gadei apskati, ieskaitot CHAINED BRIDE, NEGLECTED FIELDS un daudzus citus diskus: https://karametals.lv/zinas/likiem-turpina-augt-mati-tatad-vini-ir-matainie-10-989/

Komentāri: