Sausais atlikums - 2009

Mūzika vārās un vārīsies joprojām, vismaz kādu laiciņu uz priekšu. Tikai reizēm gadskārtas visu ritējumu sadala grodos. Un tagad aizvadāmā groda "2009" riņķos ir aizķērušās dažas domas.

Domas? Domas...

* Mūzikas mākslinieki nu jau ir saraduši ar jaunajām IT tehnoloģijām. Nu jau ne tikai "goda lieta", bet jau tīri rutinēta ikdiena - ir lieta ar savu mājas lapu/matrici atrasties "pasaules" tīmeklī. Standarta paketē jau ietilpst ne tikai "grupa".lv/.com/.net vizītkartes vietne, bet arī matrice iekš "myspace", "draugiem", "facebook"... Tas, kas vakar bija ekskluzīva mazu bērnu spēlīte - nu šodien ir pavisam nopietna ikdiena.

* Ir vēl viens mazs nogrieznītis paveikts tajā garajā ceļā: ko nosacīti varētu nosaukt par Jauno Mūzikas Pasauli. Saprotamākā mēlē vālējot: ne visai tālā nākotnē mūzikas komandas caur bezmaksas dziesmām reklamēs savus koncertus - tiešos un "onlainā" esošos. Bez starpniekiem: mūzikas disku/'dvd' izdevējiem. Šajā saules riņķī līdzīgus "jaunās pasaules" eksperimentus pasākušas darīt vēl pavisam nedaudzas grupas. Un arī ne no trakmetālistu gala. Šamējie gan turas pie konservatīvām vērtībām: disks+ tūre -> mākslinieciska pauze -> disks + tūre -> and so on ...

* Virtuālie koncerti... arī 2009. gadā tā vēl nav ikdiena, ir tikai dažu uz augšu pasisto "bērnu rotaļas". Vēl netiek masīvā veidā domāts par pelnīšanu un sevis promotēšanu caur "balto/pc ekrānu". Patreiz publika tam vēl nav gatava. Vēl aizvien cieņā tradicionālās vērtības: par baltu naudu nopirkt biļeti, aizkratīties ar transportu tālākā vai tuvākā ceļā līdz koncerta vietai, pie ieejas un iekšpus hallē sajust kaimiņu elkoņu belzienus un sviedru smaržu, pēcāk alus smarža blakus esošā kabakā, tumšs kautiņš vēl tumšākā pavārtē, tad bezfilmas stadijā mājupceļš uz drauga elkoņa, pamošanās nepazīstamā istabā ar smagām galvas sāpēm, kratīšanās pēdējā minūtē sagrabinātā autobusā papildus vietā uz bagāžas kāpnītēm. Un atmiņas: sākumā sāpīgas, drusku vēlāk jau ar zelta maliņu apaugušas. Kas tad nu ir salīdzinājumā: savas mājas dārzā uz lielā ekrāna tiešraidē ar dažiem draugiem, slinkas "skrūves" pasūkšana, un laicīgi klusa došanās uz savu villu kaimiņu ielā. Fūuu...

* Kādas citas tradicionālas vērtības ir pašu mūziķu apvidē pat lielā cieņā. Tā vietā, lai savu melodiju sadarinātu mājas pc ar dažu spec-programmu palīdzību, vēl joprojām dodamies pie attiecīgiem vīriņiem skaņu ierakstu studijās pie milzīgās pults, tumbu kalniem, un mikšeru rindām. Tie dzelži vēl joprojām rada respektu. Un pārdomātību. Un "profesionālu viedokli". Jeb starpniecību starp prātā dzimstošajām skaņu rindām un citiem prātiem, kuriem šie uzdzirkstījumi ir jānorij/ jānoglabā smadzeņu kambaros uz ilgiem laikiem. Līdz brīdim, kad mūziķi tikai un vienīgi dragās tieši uz ausīm, vēl kāds strēķītis laika jānodzīvo.

* Rokbandas un viņu krusttēvi (menedžeri, producenti, promoteri) joprojām sadarbojās ar medijiem. Kur gan viņi liksies. Mediji kā kopums ir TAS, kas publikai (ne-)iestāsta par tās vai citas mūzikas apvienības darbību. Varētu teikt: pirmā vijole visā mūzikas saimniecībā. Pamatā 2009. gadā šajā segmentā nemainījās nekas. Gandrīz nekas. Ja vien neskaitām to "sīkumu", ka nu reiz jau augstāk minētajos visāda veida "myspace" vietnēs jau sākam pa tiešo sevi deklarēt...

* Bet pats galvenais, lai arī ekonomiskā pasaule bīdās uz nelielas recesijas pusi, tomēr pašiem mūziķiem nav pārgājusi vēlēšanās veidot savu nošu mākslu un dalīties ar saviem karsējiem. Par to vispatiesākais prieks!

www.karametals.lv

Komentāri:

  • Arnolds (nereģistrēts) @ 24.12.2011 - 03.33

    No populārās mūzikas - Radiohead taču piedāvāja savu jauno albumu bez maksas _nosūkt_ no viņu mājas lapas un pēc tam labu brīdi visi vecie milži aļa Madonna, Metallica utt spļāva indi viņu virzienā.

  • sametis (nereģistrēts) @ 24.12.2011 - 03.33

    Tā teikt- ar jauno ir jāaprod!

  • Neonz (nereģistrēts) @ 24.12.2011 - 03.33

    Vakar pabeidzu lasīt Ērika Kleptona autobiogrāfiju. Viņš tur (2007) saka tā: "Šodienas mūzika manā uztverē īpaši neatšķiras no mūzikas manā jaunībā. Attiecība ir apmēram tā pati: 95 procenti - draņķis, 5 procenti - tīra manta. Toties mārketinga un distribūcijas sistēma pārdzīvo milzu pārmaiņas, un maz ticams, ka kāda no pašreizējām ierakstu kompānijām noturēsies līdz šīs desmitgades beigām. Jūtot visdziļāko cieņu pret tajās strādājošajiem, tomēr teikšu, ka tas nebūs liels zaudējums. Mūzika vienmēr zinās ceļu pie mums, vienalga - ar vai bez biznesa, politikas, reliģijas vai citām pievienotajām muļķībām. Mūzika pārdzīvo visu un ir vienmēr klātesoša kā Dievs. Tai nevajag palīdzību, un tā nepazīst šķēršļus. Mani tā ir atradusi vienmēr, un ar Dieva svētību un atļauju tā tas arī vienmēr paliks."

  • sametis (nereģistrēts) @ 24.12.2011 - 03.33

    Eriks Kleptons - taisni izsacījās par lietu:)